UBL (Universal Business Language) en facturatie

UBL en facturatie

Wat is UBL?

UBL is een bijlage bij een digitale PDF factuur, een soort Excel bijlage. Alle gegevens die op de factuur staan, staan dan in een voor software leesbare gestructureerde vorm opgeslagen. Dit XML bestand wordt voor facturen UBL genoemd. Steeds meer softwarepakketten (factuurprogramma of boekhoudpakket) bieden de mogelijkheid om UBL facturen te versturen en/of te ontvangen.

Voordelen van UBL facturatie?

Het helpt ondernemers de administratie efficiënter en goedkoper te voeren met veel minder kans op fouten. Voorheen werd de papieren factuur handmatig verwerkt. Handmatig geboekt naar de omzet of de kosten met de juiste btw codes eraan toegevoegd. Tegenwoordig factureren veel ondernemers digitaal en zijn de papieren facturen omgezet naar een pdf versie. Echter is het verwerken nog steeds (groten-)deels handwerk. Door de introductie van UBL kan de uitwisseling van deze gegevens nu volledig digitaal plaatsvinden. Een voorwaarde is dat er gebruik gemaakt wordt van een software oplossing zoals Basecone.

Moet ik wel overstappen naar UBL facturatie?

De Nederlandse overheid stimuleert het elektronisch factureren. Dat doen ze door zelf het goede voorbeeld te geven. Sinds 1 januari 2017 is de volledige facturenstroom van de overheid elektronisch. Wat let jou om ook over te stappen op UBL?

Wat moet ik doen om UBL te versturen/ontvangen?

Het versturen en ontvangen van UBL facturen is mogelijk met behulp van diverse softwarepakketten, bijvoorbeeld Twinfield NEO (versturen) en Basecone (ontvangen). Wil je hier meer over weten?

Neem dan contact met ons op, zodat we je de voordelen kunnen laten zien. Ook als je gebruik maakt van andere pakketten, denken wij graag met je mee.